12 July 2010

haeven 4 shoppaholic~Trip g indonesia.

Aku g jakarta dengan mak aku. Ayah aku tak ikot coz die kerja,susah nak dapat cuti kata nya. Flight g jakarta pukul 7.55 pagi... pkul 4 pg lg kitowang dah bertolak g airport.. owh ya.. selain aku n mama aku.. ramai lg makcik2 area rumah aku pown join. Sampai jew kat airport jakarta kami disambut tour guide yg ramah sekali (handsome sangat). Ada 3 orang yang akan membantu kami sepanjang kami di indonesia. 1st Pak Abas pemandu bas, 2nd Pak Ajim iaitu co-driver tp kerja die mcm tolong bukak kan pintu..angkat bag.. pelik aku.. entah keje ape la die tp kata co-driver. 3rd  Pak Henry iaitu tour guide kami.. die nie suke buat lawak n lawak die mmg lucu. Tempat pertama yg aku g Taman Mini. Dekat taman Mini nie ade replika semua jenis rumah yang terdapat di Indonesia. Maklumlah.. indonesia kan banyak kaum jadi banyak la jenis rumah.
jakarta airport.... plane landing atas kepala jew.

sape didalam...saya diluar.

rumah bangsawan indonesia.

candu~ale-ale baleng

Lepas tue aku pergi taman safari kat Puncak. Puncak nie kalo nak dibandingkan dengan Malaysia lebih kurang macam Cameron Higland la. Jaslan nak g puncak nie mmg kecik n berliku2. sepanjang jalan nak masuk taman safari nie..ada la ramai peniaga yang jual lobak merak dah sayur2.. bukan untuk manusia k.. untuk bg haiwan2 dalam safari tue makan. Tiket nak masuk taman safari nie ialah rp 2500000 iaitu bersamaan dengan RM90. biarpun mahal tapi mmg berbaloi sangat masuk.. haiwan die berkeliaran jew.. singa n harimau duk slamber jew lalu tepi bas. Nak masuk taman safari nie mmg tak dibenarkan keluar dari kenderaan n kenderaan tue hendak lah ditutup..yela takot kang harimau terkam kang. Macam2 haiwan ade dalam taman safari nie n semua nye lincah n cergas tak macam haiwan kat zoo kite..semua nye dah tua n pemalas.
aiyook....beruang datang..

nk mskanan..bg la cikit.

Dah penat berjalan seharian (padahal duk dlm bus jew)..aku pown balik la hotel.. malam pertama nie aku tido kat hotel suria indah.. actually die more to courtage la.. aku suke hotel nie coz die wat mcm bilik kecik2 n sekeliling tue bunga2... so nice. Hotel nie mmg die tak letak aircond coz hotel nie terletak atas bukit. Mmg sejuk sangat2.

Hari kedua Aku g kedai manisan. Mcm2 manisan ada.. n yg best nyer..semua nya fresh2. kemudian makan tegahari die restoran Balibu... perhg..mmg sedap sangat..restoren nie terkenal dengan ’ikan terbang’. Ikan terbang nie mmg sedap. Isi ikan nie manis. Bile dah kenyang aku pown g la kew kawah Gunung Berapi. Nama tempat nie ialah Taman Wisata Alam diatas Bukit Tengkuban Perahu. Ade kisah disebalik name bukit nie. Kalau ada masa t aku cerita la k. Air yg dalam kawah gunung berapi 2 still menggelegak. Tp pelik..cuaca sekitar nya sejuk. Seterus nya aku makan jagung di kaki bukit. Sepatut nya g rendam kaki kat air panas.. tp hujan pula.. so terpaksa la tukar plan g makan jagung bakar panas2 time hujan.. syok.. jagung  bakar tue..mmg manis.. yela dowang tanam tanpa guna baja kimia.. rasa jagung tue mmg nyummy cangat.. sebatang Cuma 1500 jew bersamaan 54sen jew.Time makan jagung nie hari dah nak senja jd untuk plan malam pula shopping kat factory outlET N ’Rumah Mode’. Kat Jakarta ni mmg popular factory outlet.. harga lebeh kurang macam Malaysia Cuma barang2 die mmg 100% branded. Yela kilang sume kat Indonesia. Disebabkan aku terlupe bawak baju tido..jd aku beli la satu baju tdo.. mesti la gambar miow... miooooowwww. ^( +_+)^ lepas tue pergi Rumah Mode. Kalo pergi jakarta tak sah kalo tak g Rumah Mode. Kat sini macam2 baju ade.. owh syok nyer.. pasal harga tak nafikan mahal dari Malaysia.. tp fesyen2 baju yg dowang jual mmg tak jumpe kat Malaysia. Besh cangat shopping kat sini. Dah penat shopping dinner kat restoren Makanan Indonesia.Kemudian balik hotel untuk tido.. untuk malam kedua nie tdo kat hotel Perdana Wisata. Hotel nie mmg besh.
kat kawah gunung berapi.

bau belerang kuat sangat kat atas puncak nie.

Hari ketiga...pengembaraan diteruskan... aku akan pergi kew Bandung… yea!! Yea !! Bandung nie umpama heaven 4 shopaholic mcm aku. Dari Jakarta nak ke bandung mengambil masa selama 3 jam. Tapi b4 terus g bandung ada la singgah tempat2 menarik dulu. Pagi2 lagi aku dah bangun n bertolak pergi kew Pasar Baru. Kat Pasar Baru nie semua ada. Baju ada.. telekung ada..beg ada..kasut ada.. ehh jgn silap yew.. Pasar Baru nie bukan pasar mcm kat Malaysia.. die mcm shoping complex la... tp harga nyer jauh lebih murah dari Malaysia. Masa diberi untuk shoping kat Pasar baru nie cume 4 jam jew.. aduh. Mane cukup.. dah la 7 tingkat.. mcm2 kedai ada. Mama aku ape lg shopping telekung la.. hadoi sampai 3 helai dibelinya... owg tua-tua mmg suka beli telekung kan. Asal kuar jew fasyen telekung baru mesti mama beli.. then telukung die yg baru guna 4-5 kali bg aku. Hurm.. aku pulak ape lg.. shoping baju, kasut n beg la. Honestly aku ngan mama tak ckop masa so benda yg aku nampak cantik jew trus aku ambil n bayar. Aku tak bley pk lame2 nanti mama marah. Tp kalo barang mama lame2 pown takpe. Hadoi. Walaupun banyak kedai kat Pasar Baru nie.. tp dowang tak da la jual benda yg sama jew. Ade yg kasut kat kedai nie tp tak da kat kedai len. Jd kat sini tak payah nak survey2.. dah nampak cantik trus beli. Dah habis shopping g lunch pulak. Kami makan nasi padang.. wah mmg banyak lauk. Tp die letak dalam mangkuk kecik2. satu meja boley kongsi dalam 4-5 orang. Kalau makan nasi padang nie.. kene hati2... pelayan akan hidangkan semua lauk. Kalo kita nak makan baru touch lauk tue..kalo agak2 mcm nak rasa sikit2 jew..jgn la... coz once kite dah pegang lauk 2 walau kite tak makan die akan kira dalam bill jugak. Dah lepas makan g pulak Toko 3. kat sini jual semua jenis Jeans yang original. Harga murah dalam 2-3 ratus dari Malaysia. Lepas tue g pulak Chibaduyut. Kat sini area tempat shopping barangan kulit. Mmg besh la kat sini.ade kasut kulit ular la,buaya la,sapi la.... pattern sume lawa2.. rambang mata dengan harga murah pulak tue. Hari pun dah nak malam jadi bertolak lah g Bandung. Plan nak tdo hotel lat bandung. Aku tido hotel N’one. Hotel nie serius tak besh. Coz bosan la.surrounding tak lawa. Bile bukak sliding door nampak owg beranda jew. Pemandangan tak besh.

Hari keempat- hari terakhir… awal2 pagi lagi dah bertolak g Tanah Abang. Ape lg shopping la.. Tanah Abang lg la..ada 9 tinggkat.. aduhai. Penat woo. Kain lace kat sini mmg murah giler n lawa2. pattern mmg lawa2 giler… harga mmg aku rasa tak sampai pun  ¼ pun harga kain lace kat Jakle yg harga beratus2. Busana pengantin Cuma rp830000 bersamaan RM30. aku pk kalo sampai kat Malyasia mmg harga atas RM500. yela kat sini kan dowang mmg country yg provide kain lace terbesar kat dunia gak instead of China n India.So dorang jual murah la. Patot nyer lepas g Tanah Abang kne g Mangga Dua. ‘Mangga Dua’ nie dapat the biggest shopping complex in Asia. Aku rasa Mid Valley tue pown dah besar. Ini kan Mangga Dua. Ish..ish..ish.. Tp sayang tak dapat g coz tak ckop masa. So trus bertolak kew Jakarta Airport. Flight balik Malaysia pkul 7.15 malam. Perjalanan mengambil masa selama 2 jam. Lupe pulak nak citer yang kat Indonesia terbahagi kepada 3 zon. Zon pertama lewat sejam dari masa Malaysia. Zon tengah masa nya sama mcm Malaysia n Zon ketiga pula masa nya awal sejam dari Malaysia.

So..tu jew citer tentang trip g Indonesia.... tentang mcm mane bley dapat nama Bukit Tengkuban Parahu nanti aku cerita k kat next blog... penat la nak citer.