12 July 2010

sawadikap~thailand.

4hb 6 2010
 Nie kali kedua aku melancong ke Thailand. 1st time g Hatyai. Mmg besh. Nie 2nd time pulak. Bertolak dari rumah pkul 9.20 malam. Perjalanan mengambil masa dlm 12 jam. Suppose 8 jam jew. Tp disebabkan hujan lebat n berhenti kat RnR jd lambat la ckit campai. Then breakfast kat Kedah. Aku makan naci lemak.. fuyoh..cedap giler naci lemak nie... tp sayang ngah syok2 makan ade jumpe lalat mati... uwek!!! Nie kali kedua aku makan n jumpe lalat mati.. b4 tue kat RnR Tapah. Aku makan naci berlauk then ade lalat mati gak.. hadoi. So aku stop makan n main la ngan sekor miow nie. Warna oren. Bg aku sume miow oren nie sombong. Tp miow nie lain.die manje sanagat. Muke sangat innoncent, badan kurus (mintak makan kat org) tp sayang. Suara die sengau n keras betol. Tak sesuai ngan personaliti die. Btw, kat umah aku ade sekor miow. Aku bg name itam. Die mmg gangster. Sume miow betina kat kawasan umah aku nie..sume milik die. Kalo die lalu jew. Sume miow takot. Tp suara die.. merdu giler. Tak macho mcm gengster pown. Sape2 pown akan tergoda dengar suara die(bg peminat miow la). So aku rasa suara dowang nie terbalik la.

Then terus lg sampai imegresen. Ayah aku pilih nak masuk Thailand melalui imegresen bukit kayu hitam. Tp bg sesiape yg lalu jalan lama boley la masuk melalui imegresen padang besar kat perlis. Nak masuk tue punye la ramai.. pastu ramai owing potong line lg.. tencen btol. Dah lepas imegresen Malaysia kn plak lepas imegresen thailan. Kat sini mmg jam. Dr pada 6 lane kne jadikan 1 lane. Mmg bereja-jam la tunggu sampai aku tetido. Sampai-sampai mesti la shopping dulu(bg aku n mama) tp bg lelaki(ayah aku) mesti isi perot dulu. Tua la kn.. kalo pompua lapar pun tak pe tp jalan shopping dlu.. lelaki terbalik pulak. Jd makan la dulu. Aku order sirap limau. Tp perh.... sedap giler. Aku tak tau die gune kordial ape n limau ape. Tp tottally len ngan sirap malaysia. Sirap Thailand mmg sedap. Then shopping2… ulala.. baju mmg banyak berkenan.. tp susah la nak tawar harga coz masalah komunikasi. Aku tak paham la bahasa thai. N peniaga tue tak paham malay or eng. Last2 kani gune insyarat jari n kertas.. HAHAHAHHA. Dah habis shopping lunch kat restoran thai.. kalo g thai tak sah kalo tak order Tom Yam. Uuuuu…. Sedap nyer Tom Yam Thailand.. sedap sangat. Sampai kan petang pown aku order tom yam lg. mule2 plan nak tido Thailand jew. Tp kat sini imegresen tue kata kalo nak menginap di Thailand sekrang-kurang nye kne 3 hari. Tak boley tido satu malam jew. Nanti imegresen tak kn lepas kn keluar. Aku pown tak paham prosedur dowang. Bukan tak nak tdo thailand tp parent aku keje la. Then kitowang pown cari la hotel kat malaysia jew. Alang2 dah ade kat Utara jd mama nak pergi shopping kat Padang Besar Perlis. Jd kami kami tdo area situ jew la. Sampai kat padang besar, masih petang lg. Jd kami pun jalan2 la dulu then tanye la owg kedai kat mane hotel coz kami tak nampak pown hotel.

”kat sini kat mane te hotel?”
”ooo..sini tak ade hotel.... kat kangak(kangar) ade la..jaoh.” ~ org utara sebut kangar ”kangak”

So aku n mama pk terpaksa la g kangar or head trus KL. Jd tak la shopping lama2 kat Padang Besar.

”kedai2 kat sini tutup pkul brape?”
”ooo...sini pkul 6 tutup dah.” ~ aku tngok jam..aik dah pkul 7.15.. np banyak jew kedai lg bukak?
“ bukak pkul brape ye kedai2 kat sini?”
“pkul 6 pagi bukak dah.” ~ awal giler bukak.ish2..

“kat sini kalau malam-malam nak cari kedai makan kat mana ye?”
”sini sume kedai tutup malam-malam. Tak ade kedai makan kat sini”

Di pendek kan cerita aku n mama jalan la lg beberapa tapak then ternampak la satu banggunan tulis ‘Hotel’. Then dah check in sume. Aku pown berehat la. Malam nyer dinner kat kedai area hotel gak. Mi hoon sup die mmg sedap… nyummy… mmg pekat. Pedas n slurp. Ape la owg kedai tue..ade kew tak de kdai makan .. aku tengok berlambak jew yg bukak.. mamak ade. Melayu ade..cina ade. Tido n tido n tido… besok nyer bangun la.. then dlm pkul 9 aku n parent g cari kedai untuk breakfast. Keluar2 sume kedai masih tutup… haprak punye org kedai tue.. kata pkul 6 pagi dah bukak dah kedai.. ini satu ape pun belum.. aku n parent g makan kat warung.. hadoi air pown tak siap masak lg. Makanan satu ape pown tak de.. (trok betol..kalo kat KL pkol 9 air n makanan tak de lg... mmg pelanggan lari la). Dah breakfast then g jalan2 skit n kemas2 barang pastu chow blek KL. Uuuuuu...nak balik cepat coz rindu kat miow kecayangan Abu n Ali. (owh ade story pasal ali.. nanti la cite k.. kat next post k)

0 orang lidi comment:

Post a Comment

saya suke bile kamo comment page saya